Ilona Elisabet Rytkönen

Perustiedot

s. 1962, Kerava
Taidemaalari
Asuinpaikka: Jämsänkoski

Yhteystiedot

Puhelinnumero: 040 9131661

Oma esittely

Artist statement
Ilona Rytkönen (s.1962, asuu ja työskentelee Jämsänkoskella)
Kuva- ja tilataiteilija

Ihminen, muu luonto, maailmankaikkeus ja materia etsiytyvät teoksiini. Useimmiten ne kytkeytyvät teoksissani toisiinsa jollakin tasolla. Myös arvoitukseksi jäävä teos on osa sen sisältöä.

Taiteeni ei pyri julistamaan vaan nostamaan esille asioita, jotka puhuttelevat itseäni. Haluan jakaa ajatuksiani visuaalisin keinoin. Jotta ajatuksia voi vaihtaa toisten ihmisten kanssa, on teosten oltava esillä mm. näyttelyn, sosiaalisen median ja taideyhteisöön kuluvien tapahtumien avulla. Teosten julkisuus mahdollistaa yleisön osallistumisen näkemällä, kohtaamalla, miettimällä, etsimällä, toteamalla.

Teosten kauneus ei ole itseisarvo.

Olen jatkuvasti erityisen kiinnostunut ihmisestä, hänen tunteistaan, olemuksestaan ja eleistään sekä siitä, miten hän asettuu maailmaan, vaikuttaa ympäristöönsä, läheisiinsä ja tulevaisuuteen. Ihminen, tai ihmisen jälki, on useimmiten mukana näkyvänä tai näkymättömänä osana teosta.

Mystinen, symbolinen ja sisäisellä tunteella ladattu tekeminen on minulle tärkeämpää kuin dokumentoiminen, tai vaikkapa perinteinen muotokuvamaalaaminen. Useimmat tilateokseni syntyvät pitkän ajan kuluessa, joten niillä ei oikeastaan voi olla muuttumatonta valmistumisvuotta. Jotkin teoksen osat voivat olla eri tehtävissä useaan kertaan läpi elämäni ajan ja synnyttää uuden teoksen.

Työskentelyn aikana ilmestyvä yllättävä muutos, kuten kokonaan muuttuva aihe, muoto, valo tai varjo hämmästyttää ja hämmentää. Se, mikä saa jäädä lopulliseen teokseen, on itselleni antoisinta työskentelyprosessissa.

Pyrin mahdollisuuksien mukaan esittämään taidettani ja perimmäistä taiteilijuuttani kokonaisuutena sekä rajoittamattomana. Taiteeni on sisäsyntyistä, osa minua. Työaikaa on eläminen, vaikka työhuoneessa olenkin säännöllisesti. Teokseni ovat syntyneet kuviteltujen tai todellisten ihmisten ja tapahtumien, osa omien kokemusteni ja unien pohjalta. Pääasiassa teosteni prosessit ovat sattumien seurausta. Sarjallisissa teoksissa ja näyttelysuunnitelmissa pyrin kuitenkin yhtenäiseen kokonaisuuteen.

Keskeisiä tekniikkojani ovat öljyväri, pastelli, lyijykynä, mustemaalaus, sekatekniikka, esinekooste ja tilateos. Yhdistelen myös eri teoksia (tai niiden osia ja toisintoja) osaksi uutta kokonaisuutta, toisinaan tilapäisesti, toisinaan pysyvästi.

Otteita taiteestani kirjoitetuista teksteistä:

"Sateen jälkeen (2019) vaikuttaa herkältä liikkeen, värin, valon ja tunteen tutkielmalta. Rytkösen teoksille tyypillistä on tilan antaminen katsojalle sitä kautta, että teokset eivät hae viimeisteltyä suljettua vaikutelmaa, vaan ovat kuin itse tunteen kuvia; liikkuvia, vaihtuvia, hetkellisiä.
Teoksesta tuli minulle henkilökohtaisella tasolla ikoninen jo heti ensi katsonnalla(…). Rytkönen saa sen inhimillisen abstraktin syyskuisen tunteen heräämään, ei vangittuna kuten valokuvassa, vaan jatkumaan kuten maalauksessa.
Kuivapastellityössä Sateen jälkeen on suuret maalaukselliset vedot, vaikka tekniikkana on kuivapastelli. Siinä on kerroksellisuutta, ja vaikka jälki on osin horisontaalisesti raapivaa tai vertikaalisesti suurieleistä ja laatikkomaista, niin teos itse on hyvin elossa.(...) Tuntuu kuin pieni melankolia ja kuitenkin kyky aistia kauneutta sekoittuisivat herkissä raapivissa vedoissa: kuin tunteen säröjä, jotka sekoittuvat hetkeen. Se mitä kuva esittää on realismia: sateen jälkeinen katu, mutta se, miten kuva sen näyttää, on sentimentalismia.
Aihe, taiteen tekemisen filosofia ja tekniikka tekevät Rytkösestä erikoisen taiteilijan. Aiheet ovat usein jotakin totuttua: ihminen, kasvot tai maisema. Niiden arkisuus on realismia, tekniikka taas lähestyy taidetta kuin abstraktia ekspressionismia impressionistisin vedoin. Rytkönen katsoo taiteessaan sekä sisäänpäin että ulospäin. Mutta sisäinen antaa näkyvälle sävyn, liikkeen ja tunteen."

Saara Heikkilä, (2019)
Kirjoittaja on taidehistorian maisteriopiskelija sekä vapaa taidekirjoittaja.

Kuvataidekriitikko Hannu Castrénin essee (2012):

”MAALAAMINEN ON VIMMAISTA JA JATKUVAA”

(…) maalarilla on paitsi voimakas suhde taiteen traditioon myös kyky soveltaa sitä haluamallaan tavalla.
(...)

Maalausten realismi aivan kuin herättää katsojan mielenkiinnon, jonka jälkeen hän on valmis antautumaan taiteilijan todelliselle pyrkimykselle. (...)
Realismi ja symbolismi, pinta ja syvyys, eivät esiinny Ilona Rytkösen maalauksissa toistensa vastakohtina.

(…) hänen persoonastaan saattaa syntyä vaikutelma, että hän taiteilijana voisi hyvinkin olla ekspressionisti. Johtopäätös ei ole oikea, mutta ei aivan vääräkään. (…)Ekspressiivisellä lähestymistavalla on oma osuutensa prosessissa, jossa ennalta suunniteltu työskentelytapa sulautuu intuitiiviseen ja emotionaaliseen ilmaisuun.
(…)

Kuvataidekriitikko Hannu Castrén 24.9.2012


http://www.ilonas.fi
http://www.ilonas.fi/artist.html


Näytä biografia

Ajankohtaista

Lisätietoja taiteilijasta, näyttelyistä ja tiedotteet sekä KUVIA : http://www.ilonas.fi/ajankohtaista.html KOTISIVUT: http://www.ilonas.fi

Bio

Biografia Ilona Rytkönen (s.1962, asuu ja työskentelee Jämsänkoskella) Kuva- ja tilataiteilija   Rytkönen aloitti kokopäiväisen taidemaalarin ammatin vuonna 2004 Oriveden opiston kuvataidelinjan jälkeen. Hän on suorittanut myös opintoja Taideteollisen korkeakoulun (Taik) Avoimessa Yliopistossa, Vapaassa Taidekoulussa, Pekka Halosen akatemiassa sekä useita muita taiteen kursseja vuodesta 1978 lähtien. Erityisiä virstanpylväitä ammattilaiseksi tunnustamisessa hänelle oli valituksi tuleminen Suomen Kulttuurirahaston (SKr) muotokuvamaalauskurssille Turussa 2011, jonne teoskuvien ja portfolion perusteella valittiin 18 ammattikuvataiteilijaa. Rytkönen oli ainoa, jolla ei ollut taiteen akateemisia opintoja. Seuraava tunnustus taiteilijana oli Jyväskylän taiteilijaseuran jäseneksi pääseminen vuonna 2011 (hallituksen jäsen vuonna 2015-2016). Myös hyväksytyksi tuleminen Suomen Taiteilijaseuran (STS) ns. ”matrikkelitaiteilijaksi” kotimaansa taiteilijoiden suureen joukkoon merkitsi hänelle paljon. Muu toimiminen taidekentällä, kuten Suomen Kuvataidejärjestöjen Liiton (SKjL) valitsemana Rytkönen oli Suomen Taiteilijaseuran (STS) edustajiston varsinaisena jäsenenä vuosina 2016 ja 2017. Taiteen edistämiskeskuksen (Taike) myöntämä kohdeapuraha vuonna 2018 vahvisti hänen taiteilijaidentiteettiään entisestään. Ilona Rytkösen useat yksityisnäyttelyt, sekä ryhmä- ja yhteisnäyttelyt niin kotimaassa kuin ulkomaillakin (Italia, Brasilia, Japani, Yhdysvallat), ovat tärkeä osa hänen taiteen tekemistään. Hänen julkinen taiteensa ja työskentelynsä esittäminen näyttelyin, erilaisin taidetapahtumin ja sosiaalisen median avulla mahdollistavat hänen henkilökohtaista toimintaansa ja vuorovaikutusta yleisön kanssa. Taide on kulkenut Ilona Rytkösen elämässä lapsuudesta lähtien ilman erityisen kouluttautumisen tai ammattiin pyrkimisen suunnittelua. Taide on ollut hänessä niin itsestäänselvyys, että vasta ensimmäisten yksityisnäyttelyiden jälkeen hän havahtui taiteilijuuden pyrkivän pysyväksi osaksi hänen elämäänsä. Tuo ”voihan sitä yhden näyttelyn elämässään pitää” -ajatus alkoi vuosien aikana hälventyä ja näyttelytoiminnan muuttua yhä suunnitelmallisemmaksi ja merkittävämmäksi.  Valtava taiteen tiedon ja taidon jano vei taiteilijan mennessään. Itse hän kuvaa ajautuneensa väistämättömään, intohimoiseen ja päättymättömään ammattiin. Elämäntilanteet ja vaihtuneet asuinpaikat sekä taideyhteisöihin kuuluminen ja toimiminen niissä aktiivisesti ovat vaikuttaneet vahvasti Ilona Rytköseen taiteilijana. Asuessaan 3,5 vuotta Etelä-Amerikassa Rytkönen oppi espanjankielen opiskelun ohella lukemaan myös kehonkieltä ja kulttuuria, jota on voinut käyttää muussakin elämässä. Kolumbian sotatilanne 1990-luvulla herkisti taiteilijan tarkkailemaan ympäristöä, jotta hän mm. havaitsisi uhkaavat merkit ajoissa. Kehonkielen viestitys osoittautuikin puhuttua kieltä luotettavammaksi ja samalla taiteilijaa inspiroivaksi taiteen lähteeksi. Merkkien lukemisen taito ja omien sisäisten reaktioidensa tarkkailu on tullut hänelle taiteen tekemisessä yhdeksi merkittävimmistä taidoista tehdä havaintoja ja prosessoida siitä omaa taidettaan. Rytkösen maalauksissa ihminen kantaa suuren osan teoksen ideaa. Mystinen ja symbolinen sävy ovat Rytköselle tärkeämpiä kuin dokumentinomainen toteutus. Hän on myös pyrkinyt luomaan teokseen epätodellisuutta, joka tarjoaisi enemmän tulkinnan vapautta, mutta myös realismia, jonka kautta katsoja voisi päästä teokseen sisään.  Maalauksen lähtökohtana on usein ollut elävä malli, mutta teoksen lopputulos on ollut tavoitteeltaan todellisuudesta irrallaan olemista. Rytkösen keskeisiä tekniikkoja ovat öljyväri, pastelli, lyijykynä, mustemaalaus, sekatekniikka, esinekooste ja tilateos. Hän myös yhdistää eri teoksia (tai niiden osia ja toisintoja) osaksi uutta kokonaisuutta, tilapäisesti tai pysyvästi.