Rajantakainen Karjala # 3 METSO JUHA Rajantakainen  Karjala # 3, 2014 , 80 x 120 cm  Sarjasta Rajantakainen Karjala
Loading…

Juha Metso: Rajantakainen Karjala # 3 METSO JUHA Rajantakainen Karjala # 3, 2014 , 80 x 120 cm Sarjasta Rajantakainen Karjala

Avainsanat: art, venäjä, presidentti, johtaja, valta, valtaaja, himo, omistaa, hyökätä, juha metso, valokuvataide, muutos, tulevaisuus, ukraina, sauli niinistö, neuvostoliitto, venäjä-seura, pioneeri,
Sarjasta Venäjä: Rajantakinen Karjala. Putin, Sotshi, 2014
Ukrainalaissyntyisen Nikolai Gogolin kertomuksessa kollegioasessori Kovaljov menettää nenänsä. Hän ei voi kulkea enää nokka pystyssä. Ei katsoa enää ketään nenänvartta pitkin. Ei voi nyrpistellä eikä tuhahdella. Pöyhkeästä ja turhamaisesta virkamiespyrkyristä tulee yhtäkkiä traaginen, kuolemanvakava hahmo. Hän pelkää, ettei häntä enää hyväksytä hänen arvostamissaan hienoissa piireissä. Hän pelkää menettävänsä ylenemismahdollisuutensa. Kastraatioahdistuskin alkaa vaivata. Nenätön, epämuodostunut Kovaljov on jokamiehen vertauskuva.
Valokuvataiteilija Juha Metso kertoo, minkälainen kokemus oli kuvata modernin Venäjän mahtavinta nenää.
”Kyseinen kuva otettiin 2014 Sotshissa. Tuli äkkilähtö kuvaajana. Soitettiin kuvatoimituksesta,
että oletko valmis lähtemään. Kahden tunnin päästä lähtee lentokone, onko passi ja viisumi mukana. Minulla on aina ne mukana, ajoin suoraan kentälle ja lensin tuonne kuvaamaan Putinia.
Ja Putinhan on aika rauhallinen ja seesteinen joka pressitilanteessa. Tässä tilanteessa häneltä ei saanut kukaan kysyä mitään. Hän jutteli muutamia niitä näitä asioita Sauli Niinistön kanssa ja minä kuvasin tuota hetkeä odottaen, että jotain tapahtuu, mutta mitään ei tapahtunut. Ihan loppu-metreillä Putin vetää nenää ja samalla sekunnilla kun tuo tapahtuma oli tehty, niin venäläinen lehdistöpäällikkö laittoi koko lehdistön tilaisuuden poikki. Jouduimme poistumaan tilasta. Eli oliko siinä jotain kehonkieltä, todennäköisesti oli ja tästähän päästään Gogolin nenään ja kuvan lukemiseen ja jatkumoon, eli siitä voi katsoja rakentaa. Tuossa kuvassa on tallentunut merkittävä hetki. Tarkoitan tällä sitä, että stillkuva on monesti erittäin armoton. Se näyttää hetkiä, joita liikkuva kuva tai normaali silmä eivät näe”.