Hanna Järvenpää

b. 1980, Orivesi
Visual Artist
Residence: Käsämä

Contact information

Artist’s Statement

Haluan yrittää muuttaa maailmaa. Pyrin tavoitteisiini jättämällä pienen ekologisen jalanjäljen. Suosin materiaaleja ja tekniikoita, jotka edesauttavat teosteni fyysisen muodon ongelmatonta häviämistä. Hitaat, käsityömäiset tekniikat muistuttavat resurssien rajallisuudesta kyseenalaistaen samalla koko työn merkityksellisyyden. Monet asiat maailmassamme mitataan niiden hyödyllisyydellä. Toisinaan työskentelyn tai olemisen hyödyllisyys ei ole mitattavissa nopealla voitolla, vaikka sitä yhteiskunnassamme paljon arvostetaankin. Ihmisyyden tutkiskelu on antoisaa, joskin monesti melko masentavaa. Taiteeni kautta haluan muistuttaa virheistä, joita ei pidä toistaa kerta toisensa jälkeen yhä uudelleen ja uudelleen.

Käyttötarkoituksen antaminen normaalisti pois heitettävälle asialle on kapinaani rahan palvontaa vastaan. Potentiaalisen materiaalin hypistely ja testailu edesauttavat ideointia. Seuraten intuitiotani luon teorian siitä, kuinka pääsen valmiiseen lopputulokseen. Yhdistelen mielessäni mielenkiintoisia tekniikoita ja raaka- aineita valmistaen kaavan, jonka avulla itse työ tulee sujumaan kuin tanssi. Toisinaan kaikki menee suunnitelmien mukaan, yleensä ei. Pohdiskelen jatkuvasti kuinka hyödyntää vanhoja ratkaisuja ja yhdistää niitä uusiin välineisiin. Aiemmat ideoinnit saapuvat monesti pelastajiksi hankalan tilanteen sattuessa kohdalle.
Paloista kokoaminen on muodostunut ominaiseksi tavakseni koostaa teoksia. Pienestä alkava, vähitellen kasvava kokonaisuus on helpompi hahmottaa, ja toisaalta kaikki suuri koostuu runsaasta määrästä pieniä asioita. Teokseni voikin tavallaan rinnastaa kasveihin tai sienirihmastoon, joiden kasvu riippuu ravinteista ja muista ympäristön olosuhteista. Yleensä en koe teosten olevan tietyllä hetkellä lopullisesti valmiita. Ne vain nukkuvat odottaen uutta kasvua tai metamorfoosia seuraavaan vaiheeseen.

Teepussiteosten vyöry sai alkunsa uteliaisuudesta jokapäiväistä elintarviketuotetta kohtaan. Teepussipaperi on todistanut kestävyytensä taiteellisessa käytössä vuosien varrella. Toinen monikäyttöisyyden perikuva, joka on tullut jäädäkseen tekniikka valikoimaani, on syanotypia. Kummankin kanssa yhteistyöni on vasta alussa. Yhteiskunnallisten, biologisten, uskonollisten ja muiden ihmiskunnan kummallisuuksien pohdinta taipuu hyvin syanotypialle ja ohuelle, mutta sitkeälle paperille. Valokuvan käyttö osana teoksia onnistuu syanotypian avulla niin, ettei kuva itsessään anasta liiaksi tilaa. Päättämällä keskittyä edellä mainittuihin, rajoitan uhkaa ryntäillä materiaalista toiseen löytämättä ikinä minkään syvintä olemusta. Yltäkylläisyyden keskellä on helppo unohtaa mikä todella on tärkeää. Haastan itseni pysähtymään, jotta tekemiseni olisi niin merkityksellistä, että se paitsi näkyy myös tuntuu teoksen kokijalle.
Show biography

Current information

Skeletons & boxes, Aulagallery of Forssa museum, Wahreninkatu 12, Forssa, n. 19.6 - 14.7.2019.

Bio

Hanna Järvenpää was born in Orivesi 1980. She moved to Joensuu in 1999 to study fine arts in the North Carelia Polytechnic. She specialized on art graphics and got Bachelor of Fine Arts from Institute of Fine Art and Design 2003. Järvenpää got the 1st prize on altarpiece competition organized by The University of Joensuu with her piece “We All” made from eggshells in 2002. She had her thesis exhibition with Anna Arminen by the topic Bounty of Life.

Her first working grant Järvenpää got in 2010. She has had multiple solo exhibitions around Finland and her pieces has been shown among others in exhibitions ARTISTS 2012 (Artists` Association of Finland), WAR or PEACE?, Borders (Union of Finnish Art Associations) and NEW MUU 2012 (Muu Artists` Association).
Themes of human behavior and being human are involved in Järvenpää`s pieces. Evil exists inside everyone and moral codes are different. Death is often attended not as fearful but as a final truth that unmasks material vanity from everyone.

Recycled materials are important part of the working and possible ecological vanishing of pieces is essential. Old sheets and paper from tea bags have been used as a base for cyanotype pictures that are used partly intuitive assembling of collages. Pieces and exhibitions made of them are many times growing projects that meant to continue irregularly. The process is often variegated and slow.

Alternative photography method anthotype and rust monotype are techniques that require waiting. They are also partly based on coincidence like life. Among the nowadays hectic life Järvenpää`s pieces aim to stop for a moment.