Ilona Rytkönen

s. 1962, Kerava
Kuvataiteilija, Taidemaalari
Asuinpaikka: Jämsänkoski

Yhteystiedot

Puhelinnumero: 040 9131661

Oma esittely

Artist Statement
10.8.2014:
Minua taidemaalarina kiinnostaa tunteen näkyminen ihmisen kehossa. Vaikka maalaukseni olisi maisema-aiheinen, on sen keskiössä useimmiten ihminen. Ei ihminen vain osana kokonaisuutta, vaan ihminen, jolla on jokin tunne. Se näkyy kehossa pieninä ilmisuina ranteen, niskan tai vaikkapa lantion asennossa. Kehossa ilmenevä tunne puolestaan synnyttää maalauksen tunnelman. Säikähdys, kiinnostuminen, levollisuus, tappio, pelko, flirttailu – ranne voi ratkaista tunnelman.

Tunteiden ilmaisu teoksissani ilmenee kehon liikkeen kuvaamisena. Maalauksessa nähtävä hyppy ei ole vain lihasten liikkeen voimasta singahtamista, vaan esimerkiksi ilmaus pyörryttävästä tai vapauttavasta tunteesta. Pysähtynyt henkilö kuvassa puolestaan ilmaisee havahtumista äkkinäiseen tilanteeseen, kun taas hiukan kasaan läsähtänyt vartalonsa kantaja ei osaa tehdä päätöstä. Kasvojen ilmeillä usein täydennän viestiä.

Valo ja varjo kiinnostavat minua muotojen ja pintojen havainnoinnin vuoksi, mutta valolla on myös oma tärkeä tehtävänsä tiennäyttäjänä: teoksissa on usein nähtävissä ”pakoreitti”. Jossain kohtaa on valoisa väylä eteenpäin. Valokohtaa sen sijaan ei näy, jos teoksen on tarkoitus esittää pysähtynyttä tilannetta – kuten vaikkapa pohtimaan jäänyttä tai muistoihinsa uppoutunutta henkilöä, tai tilannetta, jolloin ratkaisua ei vielä ole tehty.

Asuessani 3,5 vuotta Etelä-Amerikassa opettelin kielen opiskelun ohella lukemaan myös kehonkieltä. Kolumbian sotatilanne herkisti minut tarkkailemaan ympäristöä, jotta havaitsisin uhkaavat tilanteet ajoissa. Kehonkielen viestitys osoittautuikin puhuttua kieltä luotettavammaksi lähteeksi. Samoihin aikoihin opin myös nauramaan. Elämän päättyminen surkeasti oli jokapäiväinen mahdollisuus. Lähes joka päivä tuli viesti jonkun henkilön väkivaltaisesta kuolemasta. Kuoleman ja vaarojen läheisyys synnytti elinpiirissäni oudon viime hetken ilon. Mitättöminkin asia nauratti, koska ”emmehän ole vielä kuolleet”.

Etelä-Amerikan kuvasto ei ole siirtynyt maalauksiini – oman tulkintani mukaan – mutta sisällöllisesti näin ehkä kuitenkin on. En ole kiinnostunut dokumentoimaan ihmisiä, mutta eräänlainen realistisuus, jossa on mukana mystisiä ja symbolisia elementtejä, kiehtoo minua. Kuvataidekriitikko Hannu Castrén luokittelee syyskuussa 2012 kirjoittamassaan esseessä tyylisuunnakseni maagisen realismin, joka on tavallista nimenomaan eteläamerikkalaisessa taiteessa (kirjallisuudessa tunnetuin esimerkki lienee Gabriel García Márquez). Essee on nähtävissä kokonaisuudessaan http://www.ilonas.fi , etusivulla.

Pääasiallisin tekniikkani on öljyvärimaalaus kankaalle. Joskus myös pastelli, muste, lyijykynä ja puupiirros ovat käytössä. Mielestäni välineiden tilapäinen vaihtaminen on kuin matkustamista ulkomaille: se voi parhaimmillaan virkistää ja irrottaa totutuista tavoista.

Tiivistelmä ks. Biografia
Näytä biografia

Ajankohtaista

Lisätietoja taiteilijasta, näyttelyistä ja tiedotteet sekä KUVIA :
http://www.ilonas.fi/ajankohtaista.html

KOTISIVUT: http://www.ilonas.fi

Bio

Biografia 3.8.2016

Ilona Rytkönen (s.1962, asuu ja työskentelee Jämsänkoskella)


Asuessaan 3,5 vuotta Etelä-Amerikassa Rytkönen oppi kielen opiskelun ohella lukemaan kehonkieltä. Kolumbian sotatilanne herkisti taiteilijan tarkkailemaan ympäristöä, jotta hän havaitsisi uhkaavat tilanteet ajoissa. Kehonkielen viestitys osoittautuikin puhuttua kieltä luotettavammaksi ja taiteilijaa inspiroivaksi lähteeksi.

Rytkösen maalauksissa ihminen kantaa suuren osan teoksen ideaa; kehosta luettava tunne synnyttää koko maalauksen tunnelman. Vaikka maalaus olisi maisema-aiheinen, on sen keskiössä useimmiten juuri ihminen ja hänen reaktionsa. Tunteet näkyvät kehossa liikkeenä tai pieninä ilmaisuina ranteen, niskan tai vaikkapa lantion asennossa. Ilmeet, tai toisinaan harkittu kasvojen näkymättömyys, täydentävät tavoiteltua ilmapiiriä. Jossain kohtaa maalausta on usein myös nähtävissä valoisa väylä eteenpäin. Valokohdan tarkoitus Rytkösen teoksissa on olla ”pakoreitti”, tai ilmaus toivosta. Sen puute puolestaan viestii pysähtyneestä hetkestä: ehkäpä teoksen henkilö on havahtunut johonkin yllättävään, tai vaipunut vain muistoihinsa. Mystinen ja symbolinen sävy ihmiskuvauksessa on Rytköselle tärkeämpää kuin dokumentinomainen muotokuvaus. Hän on myös pyrkinyt väripaletissaan kohti niukkoja värivalintoja ja siten luomaan teokseen epätodellisuutta, joka tarjoaisi katsojalle enemmän kuviteltavaa.

Kuvataidekriitikko Hannu Castrén luokittelee syyskuussa 2012 kirjoittamassaan esseessä Rytkösen tyylisuunnaksi maagisen realismin, joka on tavallista nimenomaan eteläamerikkalaisessa taiteessa (kirjallisuudessa tunnetuin esimerkki lienee Gabriel García Márquez). Hannu Castrénin essee on kokonaisuudessaan taiteilijan kotisivujen etusivulla: http://www.ilonas.fi . Taiteilijan oma kuvaus työskentelystään (Artist Statement) on myös kotisivuilla.

Rytkösen pääasiallisin tekniikka on öljyvärimaalaus kankaalle, ajoittain välineinä ovat myös pastelli-, muste-, lyijykynä- sekä puupiirrostekniikka.

Rytkönen aloitti kokopäiväisenä taidemaalarina ja nykytaiteilijana vuonna 2004 Oriveden opiston kuvataidelinjan jälkeen. Hän on suorittanut myös opintoja Taideteollisen korkeakoulun (Taik) Avoimessa Yliopistossa, Vapaassa Taidekoulussa, Pekka Halosen akatemiassa sekä useita muita taiteen kursseja vuodesta 1978 lähtien, tuoreimpana Suomen Kulttuurirahaston muotokuvamaalauskurssi Turussa 2011.

Rytkösellä on ollut useita kotimaisia yksityisnäyttelyitä vuodesta 2003 alkaen, sekä yhteis- ja ryhmänäyttelyitä Suomessa ja ulkomailla kuten Brasiliassa, Japanissa, Yhdysvalloissa.

Ilona Rytkönen on Jyväskylän Taiteilijaseuran varsinainen jäsen vuodesta 2011 alkaen ja sen hallituksen jäsen 2015 - 2016. Rytkönen on Taidemaalariliiton kokelasjäsen vuodesta 2012 alkaen. Vuonna 2016 ja 2017 hän on ollut Suomen Taiteilijaseuran (STS) edustajistossa Suomen Kuvataidejärjestöjen Liiton (SKjL) valitsemana edustajana.