Anni Rapinoja
Perustiedot
s. 1949, Hailuoto
Kuvataiteilija, Kuvanveistäjä, Tilataiteilija, Ympäristötaiteilija, Installaatiotaiteilija, Maataiteilija
Yhteystiedot
Sähköposti: a.rapinoja(at)gmail.com
Oma esittely
Kasvitieteen ja maantieteen opinnot ovat olleet Anni Rapinojalle ratkaisevan tärkeitä luonnon- ja ympäristötaiteen tekemiseen. Luonto on ollut taiteilijan työtoveri jo lähes 20 vuotta. ”Luonnontaide” ja ympäristöaktivismi ovat kulkeneet käsi kädessä.
Luonnon Garderobi – Wardrobe of Nature -sarjan teokset kertovat luonnon ja
ihmisen suhteesta. Muodot tulevat pääasiassa ihmisten maailmasta, mutta itse
teokset ovat luontoa, taideteoksia. Rakenteellisesti ”kengät, laukut, maljat”... ovat
erittäin kevyitä, muottirakenne on ruispuurolla kovetettua silkkipaperia. Esimerkiksi
alkuaan vihreistä puolukanlehdistä tehdyt ”kengät”, Vihreitä ajatuksia, on vasta prosessinsa alussa, vaikka taiteilijan osuus ja vaikutusmahdollisuus on päättynyt.
Suurissa teoksissa tukirakenteina on usein puuvilla tai villakangas. Teoksia ei ole tarkoitettu ihmisen käytettäväksi.
Tarve koskettaa näitä teoksia on hämmentävä ja ymmärrettävä. Ihminen on pitkälle vieraantunut ”kodistaan”, luonnosta. Nähdessään muotoja omasta maailmastaan
yhdistettynä luontoon, herää alitajuinen tarve päästä koskettamaan, sisälle.
Kokija ei ennätä havainnoida tekemistään, vaikka tietoisuuden taso tietää ettei taideteoksen koskettaminen ole hyväksyttävää. Syntyy luonnon läheisyyden nälkä,
ikävä kotiin. ”Low-tech-teosten” rinnalla kulkee ”high-tech”; valokuvia, videoita, mikroskooppeja, tuulettimia.
Luonnon Garderobi – Wardrobe of Nature -sarjan teokset kertovat luonnon ja
ihmisen suhteesta. Muodot tulevat pääasiassa ihmisten maailmasta, mutta itse
teokset ovat luontoa, taideteoksia. Rakenteellisesti ”kengät, laukut, maljat”... ovat
erittäin kevyitä, muottirakenne on ruispuurolla kovetettua silkkipaperia. Esimerkiksi
alkuaan vihreistä puolukanlehdistä tehdyt ”kengät”, Vihreitä ajatuksia, on vasta prosessinsa alussa, vaikka taiteilijan osuus ja vaikutusmahdollisuus on päättynyt.
Suurissa teoksissa tukirakenteina on usein puuvilla tai villakangas. Teoksia ei ole tarkoitettu ihmisen käytettäväksi.
Tarve koskettaa näitä teoksia on hämmentävä ja ymmärrettävä. Ihminen on pitkälle vieraantunut ”kodistaan”, luonnosta. Nähdessään muotoja omasta maailmastaan
yhdistettynä luontoon, herää alitajuinen tarve päästä koskettamaan, sisälle.
Kokija ei ennätä havainnoida tekemistään, vaikka tietoisuuden taso tietää ettei taideteoksen koskettaminen ole hyväksyttävää. Syntyy luonnon läheisyyden nälkä,
ikävä kotiin. ”Low-tech-teosten” rinnalla kulkee ”high-tech”; valokuvia, videoita, mikroskooppeja, tuulettimia.
Ajankohtaista
4.2. - 27.5.2018DIE ZWEITE HAUT
Museum Schloss Moyland
Bedburg - Hau
Saksa
ryhmänäyttely
24.5. - 30.9.2018
HEPENEET
VAATEKAAPPIEN KÄTKÖISTÄ
K.H. Renlundin museo-Keski-Pohjanmaan maakuntamuseo
Kokkola
ryhmänäyttely
26.9.2018 - 13.1.2019
LUONNOLLISESTI ANNI RAPINOJA
OULUN TAIDEMUSEO
OULU
yksityisnäyttely
www.rapinoja.com sivusto toimii, mutta ei ole aivan ajantasalla. Uusiutumassa hankaluuksia tuottavan ohjelman vuoksi