Janne Laine

s. 1970, Tampere
Kuvataiteilija
Asuinpaikka: Tampere

Yhteystiedot

Puhelinnumero: +358 40 7673330

Oma esittely

Sain ensimmäisen kamerani palkaksi noin 15 vuotiaana ja siitä lähtien valokuvat ovat toimineet taiteeni lähtökohtina. Ensimmäiset vuodet kuvasin lähinnä ihmisiä vaikka haaveilin tulevani luontokuvaajaksi. Mutta tärkeämmäksi nousivat ihmisten väliset suhteet ja jännitteet ja vähemmistöjen rooli yhteiskunnassamme.
Kaikki muuttui kuitenkin vuonna 2000 kun lähdin Islantiin residenssiin ja löysin maiseman. Alkoi päättymätön matka kaiken alkuun tai loppuun, aikaan ennen tai jälkeen ihmiskunnan. Kuvissani etsin hiljaisia hetkiä matkatessani maailman eri kolkissa.
Olen aina kuvannut teoksissani ympäristöongelmia mutta ennemmin kuiskaten nurkan takaa kuin huutaen. Uskon esteettiseen ilmaisuun sillä maailmassa on aivan riittävästi ikävää katsottavaa.
Käytän pääosin vanhaa 1870-luvulta peräisin olevaa heliogravyyri tekniikkaa. Se oli ensimmäinen tapa jolla kuvat aikoinaan painettiin kirjoihin. Siinä kuva valotetaan valoherkälle gelatiinipaperille UV-valolla joka siirretään kuparilaatalle. Erivahvuisilla rautakloridiliuoksilla kuva syövytetään sävy sävyltä kuparille jolta se painetaan syväpainografiikan tapaan huokoiselle paperille. Tällä tavalla pääsen muokkaamaan kuvaa haluttuun suuntaan pois valokuvan liiallisesta tarkkuudesta.
Vuodesta 2003 olemme tehneet yhteistöitä Akateemikko Outi Heiskasen kanssa. Heiskasen pensastuulikansan hahmot seikkailevat maisemissani.
Näin olemme saaneet luotua jotain uutta mihin kumpikaan ei olisi yksinään kyennyt.
Vuonna 2016 minä ja lasinpuhaltaja Janne Rahunen teimme ensimmäiset yhteistyömme käsin puhallettujen uniikkien lasiteosten kanssa.
Teen myös ex-libriksiä ja muutama kansainvälinen palkinto on antanut intoa jatkaa tätä ns. harrastusta.
Näytä biografia

Bio

Janne Laine

Syntynyt 1970 Tampereella, asuu ja työskentelee Tampereella. Opiskeli Tampereen taiteen ja viestinnän oppilaitoksessa 1992 -1995.

Ensimmäinen yksityisnäyttely Licence to Print Galleria Valkoisessa huoneessa Tampereella 1997. Osallistunut lukuisiin yhteisnäyttelyihin yli neljässäkymmenessä maassa.

Teoksia on useissa julkisissa kokoelmissa mm. Aineen taidemuseo, Albertina; Itävalta, Amos Andersonin taidemuseo, Eduskunnan kokoelma, EMMA – Espoon modernin taiteen museo; Finlandia kokoelma, Helsingin kaupungin taidemuseo,
Kuntsin modernin taiteen museo; Swanljungin kokoelma, Nykytaiteen museo Kiasma, Oulun taidemuseo, Paulon säätiö, Rovaniemen taidemuseo / Wihurin säätiö, Serlachius taidemuseo, Valtion taidekokoelma, Viron taidemuseo; Viro, Västerås Konstmuseum; Ruotsi.

Palkinnot ja kunniamaininnat

2017 Atelier-Galerie A.Piroir Prize, Montreal, Kanada
2017 Lessedra World Art Print Annual, Sofia, Bulgaria; 2. palkinto
2016 4th International Contemporary Miniprint of Kazanlak, Bulgaria; kunniamaininta
2016 36th Mini Print International of Cadaqués, Espanja; yksityisnäyttely
2014 International Contemporary Miniprint of Kazanlak, Bulgaria; kunniamaininta
2012 FISAE XXXIV International Ex-Libris Competition, Naantali; 4. palkinto
2012 Imprima 2012, Brasilia; kunniamaininta
2009 15th Seoul Space International Print Biennial, Korea; lunastuspalkinto
2007 5th Biennale internationale d’estampe contemporaine de Trois-Rivières;
The National Bank of Canada palkinto
2002 3rd Tokyo International Mini-Print Triennial; erikoispalkinto
2001 International Marianne Brandt Contest 2001; jaettu pääpalkinto
2001 Tallinnan XII Grafiikantriennaali; jaettu 2. palkinto sekä lunastuspalkinto
1999 Uusia jälkiä; Pirkanmaan, Satakunnan, Pohjanmaan ja Keski-Suomen taidetoimikuntien järjestämä nuorten näyttely; jaettu pääpalkinto
1997 Särkyneen sydämen hotelli; valtakunnallisen valokuvakilpailun 3. palkinto

Työskennellyt ja opettanut säännöllisesti Islannissa vuodesta 2000 lähtien.

Rajataide ry:n perustajajäsen, toiminut aktiivisesti paikallisissa ja valtakunnallisissa kuvataiteen järjestötehtävissä. Toiminut Himmelblaun vedostajana vuodesta 1992, nimitettiin vedostajamestariksi 2006.

Maisema on katseen kohde ja riippuvainen katsojasta. Tästä syystä taide, erityisesti kuvataide on pitkälti luonut käsityksen siitä, miltä maisema näyttää. Taide on mahdollistanut kollektiivisen näkemisen.
Samaa kulttuuriperimää hengittävillä onkin usein samanlainen maisemakäsitys. Silti esimerkiksi maiseman määrittely kauniiksi elää jatkuvaa murrosta. Sen lisäksi, että ympäristö itsessään muuttuu, muuttuvat myös katsomisen tavat.
Janne Laine on kuvannut maisemaa yli kymmenen vuotta. Hän tavoittaa maiseman aiheena, jonka äärellä ei tarvitse miettiä alkuperäistä kuvauspaikkaa eikä arvioida kuvauskohteen aitoutta.
Hän kuvaa oman subjektiivisen kokemuksensa ja esittää sen maisemana. Hän ei kiellä maisemakuvien kulttuurisidonnaisuutta, mutta jättää sen korostamisen muille. Hänen maisemansa ovat vapaita ajasta ja paikasta. Ne ovat universaaleja kuvia, joissa maisema verhoutuu tunnistamattomaksi.
Horisontti on keskeisiä maisemakuvan tuntomerkkejä. Usein esimerkiksi abstrakti maalaus tulkitaan maisemamaalaukseksi jo pelkästään siksi, että maalauspinta on jaettu kahtia horisontaalisella viivalla.
Laineen teoksista horisontti puuttuu. Hän antaa katsojan kuvitella maiseman rajat. Usein tuntuu, että hänen maisemansa ovat rajattomia. Ne ovat päättymättömiä olotiloja ja ajasta vapaita hetkiä.
Sumu ja höyry ottavat monissa kuvissa suurimman roolin. Ne ovat konkreettisia verhoja, jotka peittävät näkyvistä ison osan maisemaa. Maisema muuttuu aineettomaksi.
Tämän abstraktius lienee syynä sille, että Laineen teokset nähdään usein apokalyptisina visioina. Ne koetaan kuvina kaiken alusta ja lopusta, hetkestä, jolloin maailma syntyy.
Vaikka kuvista huokuu vahva subjektiivisen kokemuksen tunnelma, ne ovat helposti lähestyttäviä. Maisemakuvauksen traditio on niin vahva, että maisemaa osaavat katsoa kaikki. Siksi on tärkeää, että Laine antaa kuvien hengittää vapaasti. Hän saa perinteen painostavan taakan unohtumaan. Hän ei ole hukuttanut ilmaisunsa sävyjä maisemakuvauksen pohjattomaan kaivoon.
Samalla kun Laine rohkenee asettua osaksi kaikille tuttua jatkumoa, hän uskaltaa olla herkkä ja viisas. Siksi hänen maisemansa ovat uusia ja voimakkaita. Ne kannustavat eläytymään.

Veikko Halmetoja