Marketta Holmberg

Perustiedot

s. 1939, Lammi – k. 2018
Kuvataiteilija, Taidemaalari
Asuinpaikka: Helsinki

Oma esittely

Taustastani

Olen toiminut kokopäiväisesti taiteilijan ammatissa 30-vuotiaasta alkaen. Sitä ennen opiskelin taideopintojen lisäksi 1959-1962 (kesk.) Helsingin yliopiston lainopillisessa tiedekunnassa ja suoritin 1967 Cambridgen yliopiston ohjelmaan kuuluvan englanninkielen tutkinnon tehden opintojen ohella myös toimistotyötä sekä sivutehtäviä kaupallisen ja kokeilevan valo- ja liikkuvan kuvan, TV:n sekä muodin parissa. Vuodesta 1980 lähtien olen opettanut taideaineita eri opistoissa ja kursseilla sekä suorittanut kuvitustehtäviä kuten aikakauslehtiin Astra 1983-85 ja Astra Nova 2000 ja myös tilaustöitä kuten muotokuvamaalausta.

Taiteilijan toiminnastani

Teoksiani on ollut vuodesta 1970 alkaen yli 170 näyttelyssä tai festivaalilla 22 maassa ja niitä kuuluu julkisiin ja yksityisiin taidekokoelmiin 14 maassa. Kansainvälisistä taidekilpailuista olen saanut vuodesta 1988 lähtien palkintoja ja kunniamainintoja. Vuodesta 1975 alkaen työhöni liittyen on myönnetty noin 20 koti- tai
pohjoismaista stipendiä, kohdeapurahaa tai avustusta sekä 2004 kuvataiteen näyttöapuraha. Vierasteljeissa olen työskennellyt 1994 Bergenissä, 1996 New Yorkissa, 1997 Vilnassa ja 1998 Ateenassa.
Teoksiani on mukana Suomen käsitetaiteen tallennuksessa 1991-1994, Valtion taidemuseo, Kuvataiteen keskusarkiston valokuvakokoelmat, Kokoelma: Käsitetaide (Julkaisu "Katoava taide", Ateneum 1999).

Mitä haluan sanoa

Koska oikeastaan kaikki näemme ympäröivän maailman ja tähänastisen taidehistorian kokemamme kautta, täytyy muiden taiteilijoiden teosten jollakin tavoin olla vaikuttamassa omiin töihimme. Tästä tietoisena olen koko tunnetietotaidollani suuntautunut toteuttamaan jatkuvan työni lähimmiksi tekemiä ja samalla innovoimia ideoita, hankkeita ja tekotapoja. Tätä ilmentänee myös seuraava työstäni lausuttu luonnehdinta "By her works, the artist expresses her own whimsical and witty apprehension of the world around her, whether of persons, seasons or aspects of urban culture" (MA & LT 2001), eli suomeksi siis jotensakin: Taiteilija ilmentää töissään omaa oikukasta ja nokkelaa ympäröivään maailmaan kuten henkilöihin, ajankohtiin ja kaupunkien kulttuureihin nivoutuvaa tuntemustaan.
Näytä biografia

Bio

Pääteoksistani

Olen töissäni jatkuvasti kuvannut lähinnä ihmisiä ja heidän toimintaansa.
Yksittäiset teokseni kuuluvat osina laajoihin, pitkäjänteisiin sarjoihin ja hankkeisiin. Näistä haluaisin mainita erityisesti seuraavat, joista edellinen aina tavallaan johtaa seuraavaan:

- DRAGSFJÄRD-projekti käsittää alunperin yli 60 suurehkoa yksittäistä tai ryhmähenkilökuvaa vuodesta 1970 alkaen po. lounais-rannikon seudun aikuisista ja lapsista. Vuodesta 1995 aloitin näiden öljymaalausten pohjalta Dragsfjärd- tallennustyövaiheen, johon kuuluu valokuvia, äänitteitä ja faktatekstejä kustakin mallista 25-30 vuotta vastaavan henkilökuvan maalaamista myöhemmin.
Alkuperäisten maalausten ja em. tallenteiden yhteispohjalta on suunnitteilla näyttelyitä, multimediateoksia ja/tai monografia, mutta toistaiseksi on kokonaisaineistosta ollut mahdollista julkistaa vain alkupuolikkaansa työskentelyraportointi Euroopan kulttuurikaupungin
RötterRösterRum-ohjelmassa Helsingissä 2000.

- Muita 1970 alkaen henkilömallia käyttäen toteutettuja sarjoja ovat esimerkiksi NAISIA TYÖSSÄ, IKÄ, 3-4-HAHMOISET YKSITTÄIS-MUOTOKUVAT sekä lukuisat OMAKUVASARJAT.

- MAALAUKSIA KANKAALLE JA KEHYKSELLE sekä TEKSTITEOKSIA LASILLE JA
KEHYKSELLE olen tehnyt vuodesta 1985 alkaen.

- PALAPELI-projekti (Simpleton´s Puzzle) alkaen 1988 käsittää usein kolmiuloitteisia ja paljolti monokromisia teoksia, joissa kuvioiden ääriviivat on liimattu palapelipaloista, ja joilla olen mm.saanut kolme kunniamainintaa kansainvälisistä taidekilpailuista.

- MUUNNELTUJA OMAKUVIA (Transformed Self-Portraits) on toteutettu vuoden 1989 passikuvani jättikopioille. Tätä teossarjaa Empire State Building Gallery esitteli kutsunäyttelylläni maalis-toukokuussa 1994. Lisäksi sarjaa on ollut näyttelyissä Nizzassa 1991, Helsingissä 1993,1997 ja 2007, Berliinissä ja Turussa 1994 sekä Mäntässä 1995.

- LÄPINÄKYMIÄ (Transscapes)-teosten tekniikkana on akryyli ja/tai tekoturkis muoville ja puulle vuodesta 1992 kuten alaosuudet Hommage à Meret Oppenheim, Hide Away ja Tarzan.

- AN-IM-AL ja PIECE-PEACE-PEAS yms. ovat "Art and Language"-sarjojani, joissa moniosaiset teokset ja niiden otsikot on "paloiteltu" tai fokusoitu toisiaan vastaaviksi vuodesta 1993 alkaen: Tässä kontekstissa tapahtumasta Tomato Soup, jonka toteutin ja tallensin valokuvin ja tekstein New Yorkin vierasateljeessa 1996, oli kuvitettu artikkeli amerikkalaisessa taidelehdessä Coagula Art Journal 22/1996 sekä installaatio yksityisnäyttelyssäni Helsingissä 1997 (Galleria Workshop).

- KAKSOISKOHDENNUS (Making Two Focuses Meet)-hanke käsittää nykyteoksiani, joiden osa-aineistona ovat yli 40 vuotta arkistoimani valo-ja liikkuvat kuvat.

- LÄHELTÄ (Close): Muotoonleikatuille, reliefimäisille pohjille toteutettuja yksityiskohtia hahmoista kaupungin tungoksessa kuvattuina luonnollisessa koossa mutta niin läheltä, että
vaikutelma on verraten abstrakti tai lähes nonfiguratiivinen.

- VESIPOSTI-projekti (Hydrants) käsittää maalauksia, grafiikkaa ja audiovisuaalisia ohjelmia, jotka perustuvat eri kaupungeissa vuodesta 1989 alkaen ottamiini valokuviin arkisista, lavastamattomista katunäkymistä.

- Olen myös noin 20 vuoden ajan valokuvannut sellaisia tiloja, joihin aina "kuvausvirheen" omaisesti on tullut mukaan oma
heittovarjoni tai heijastuskuvani. Valokuvat ovat sitten komponentteina monitaidehankkeeni IMAGinE (Image within Image) teoksissa, joissa eri tavoin jatkan tai peitän valokuvia maalaamalla (tai vedostamalla) siten, että eri tekniikkojen rajat läheltä katsottuna ovat kuitenkin aina erotettavissa. Samalla
pohdin, onko valokuva tai maalaus toistaan todempi vai pettävämpi, ja onko kyseinen tila pysyvämpi vai katoavampi kuin kuvattu henkilöhahmo.