Maarit Nissilä
Perustiedot
s. 1952, Aura
kuvanveistäjä
Asuinpaikka: Turku
Yhteystiedot
Puhelinnumero: 0504003253
Sähköposti: maarit.nissila@kotiportti.fi
Oma esittely
Olen kuvanveistäjä: kolmiulotteisuus ja käsin tekeminen ovat aina olleet minulle luontevin tapa ilmaista itseäni. Olen tutkinut tuotannossani naiseutta, parisuhdetta, äitiyttä, perhettä, arkkitehtuurisia teemoja, luontoaiheita, mielikuvituksellisia, jopa surrealistisia ideoita. Lähtökohtana tekemiseeni on aina omakohtainen ja tärkeä kokemus, tunne, että tämän olen itse elänyt. Ilman henkilökohtaista tunnetta tekeminen jää ulkokohtaiseksi ja muodolliseksi. Työskentelyn aikana, pohtiessani teoksen sisältöä ja rakennetta, saatan löytää siihen enemmän yleispätevää sanottavaa. Tähän myös pyrin: että katsoja kokisi samuutta ja yhteistä oivalluksen iloa..
Työskentelyni on usein teemallista ja sarjallista. Veistos on minulle haaste; löytää idealle - ajatukselle, tunteelle - kolmiulotteinen muoto, jossa toteutuu alkuperäinen elämys, mutta myös veistoksellinen näkemys ja materiaalin mahdollisuudet ja vaatimukset. Haen teokselle lopputulosta, jossa nämä kolme elementtiä, aihe, muoto ja materiaali, toimivat tasapainoisesti ja ehyesti. Vaativinta on löytää kolmiulotteinen muoto abstraktille ajatukselle. En luonnostele aihetta piirtämällä, vaan ikään kuin näen käsilläni. Työtapani on perinteinen: muovailen, muovailen ja muovailen, kunnes löydän savesta idealleni lopullisen muodon. Koska työstän kaikki veistokseni itse aina pronssivalua myöten, myös tekniset kysymykset ovat osa luomisprosessia. Hahmotan teoksen lopulliseen materiaaliin, mietin valuun liittyviä ongelmia ja teen ratkaisuja viimeistelystä ja patinoinnista. Veistoksellinen toimivuus on minulle tärkeää: nähdä miten teos kasvaa ja miten muodot liittyvät johdonmukaisesti toisiinsa.
Pronssi materiaalina on minulle läheisin ja tärkein. Se toistaa käden jäljen tarkasti ja uskollisesti. Valamalla itse teokseni varmistan omaa taiteellista näkemystäni – veistos on ikään kuin t.p.l´a. Pronssivalu ciré perdue-menetelmällä on monivaiheinen ja haastava. Se edellyttää minulta erityistä sitkeyttä, voimaa ja rohkeuttakin, mutta on myös palkitsevaa.
Yleensä työskentelyni tähtää näyttelykokonaisuuteen. Näyttelytilaan on hauskaa sommitella veistoksista tarinaa ja rinnastuksia ja nähdä ne uudessa mittakaavassa. Taiteellinen työ on minun tapani hahmottaa ja pohdiskella omaa elämääni, sosiaalisia suhteita, elämää laajemminkin.
Työskentelyni on usein teemallista ja sarjallista. Veistos on minulle haaste; löytää idealle - ajatukselle, tunteelle - kolmiulotteinen muoto, jossa toteutuu alkuperäinen elämys, mutta myös veistoksellinen näkemys ja materiaalin mahdollisuudet ja vaatimukset. Haen teokselle lopputulosta, jossa nämä kolme elementtiä, aihe, muoto ja materiaali, toimivat tasapainoisesti ja ehyesti. Vaativinta on löytää kolmiulotteinen muoto abstraktille ajatukselle. En luonnostele aihetta piirtämällä, vaan ikään kuin näen käsilläni. Työtapani on perinteinen: muovailen, muovailen ja muovailen, kunnes löydän savesta idealleni lopullisen muodon. Koska työstän kaikki veistokseni itse aina pronssivalua myöten, myös tekniset kysymykset ovat osa luomisprosessia. Hahmotan teoksen lopulliseen materiaaliin, mietin valuun liittyviä ongelmia ja teen ratkaisuja viimeistelystä ja patinoinnista. Veistoksellinen toimivuus on minulle tärkeää: nähdä miten teos kasvaa ja miten muodot liittyvät johdonmukaisesti toisiinsa.
Pronssi materiaalina on minulle läheisin ja tärkein. Se toistaa käden jäljen tarkasti ja uskollisesti. Valamalla itse teokseni varmistan omaa taiteellista näkemystäni – veistos on ikään kuin t.p.l´a. Pronssivalu ciré perdue-menetelmällä on monivaiheinen ja haastava. Se edellyttää minulta erityistä sitkeyttä, voimaa ja rohkeuttakin, mutta on myös palkitsevaa.
Yleensä työskentelyni tähtää näyttelykokonaisuuteen. Näyttelytilaan on hauskaa sommitella veistoksista tarinaa ja rinnastuksia ja nähdä ne uudessa mittakaavassa. Taiteellinen työ on minun tapani hahmottaa ja pohdiskella omaa elämääni, sosiaalisia suhteita, elämää laajemminkin.