Stabat Mater
Loading…

Saara Mesterton: Stabat Mater

Valmistumisvuosi: 2003
Tekniikka: öljyväri kankaalle, keramiikkaruukku, kivitavara
Koko: 3 x 95cmx42cm ja 3 x 95cmx95 +keramiikkaruukku 90x45cm
Avainsanat: Saara Mesterton, Stabat Mater, öljyväri, keramikkaruukku, kivitavara
STABAT MATER  –teoksessa lähestytään ihmisen kohtaamaa murskaavaa tuskaa Jeesuksen äidin Marian kautta.
Teksti ”Stabat Mater Dolorosa” on peräisin 1200-luvulta ja sen kirjoittajasta ei ole varmuutta. Stabat Mater liittyy keskiaikana Saksassa ja Italiassa suosiossa olleisiin kärsimysnäytelmiin, joita kutsuttiin Marian valituksiksi. Nämä Marienklagen –näytelmät perustuivat Johanneksen evankeliumin lukuun  19. Aihe käsittelee Jeesuksen äidin Marian, hänen sisarensa ja Maria Magdaleenan sekä Marian Kloopan vaimon murhetta Jeesuksen ristin juurella.
Suomenkielelläkin Stabat Mater on tunnettu jo varhain, sillä 1852 se julkaistiin Suomettaressa nimellä Marian murhe. Käännöksen tekijäksi on mainittu A.D.: ”Murehella haikialla,/ seisoi Äiti ristin alla,/ johon Poika naulitaan./ Sydän sykki surkeasti,/ kyyneleitä katkerasti/ silmä vuosi tulvanaan…”/…
Vuonna 2002 kävin kuuntelemassa Oopperassa Rossinin Stabat Materin. Teos teki minuun suuren vaikutuksen ja tajusin, että minun täytyy tehdä oma Stabat Materini.
Maalauksiin liittyy myös iso keramiikkaruukku. Se on syntynyt ajatuksesta, että surulla täytyy olla jakajia ja vastaanottajia, niin kuin Mariallakin oli. Savi viittaa ihmisen ruumiiseen, joka muuttuu saveksi. Ruukku kuuluu vasemmalta laskien toisen maalauksen alle.
Neljäs maalaus liittyy itkuun. Marian viattomuutta kuvaava valkoinen lilja tipahtaa pois, suru murtaa Marian viattomuuden.
Seitsemäs maalaus on loppucoda. Siinä kerrataan maalauksen värit ja jollakin tavalla poistutaan teoksen maailmasta tavalliseen elämään.

Lisäkuvat teoksesta

Lisäkuva teoksestaLisäkuva teoksestaLisäkuva teoksesta